✕ Stäng

Om sömnproblem och sömnstörningar

Du som vuxen behöver 6-8 timmar sömn per natt. Ibland kan du drabbas av sömnproblem. Ofta på grund av tankar eller stress. Att sova dåligt några nätter är ingen fara då kroppen återhämtar sig själv. Ibland kan du dock behöva hjälp att vända en negativ trend.

sömnproblem

Orsaker till sömnproblem

Vanliga orsaker till dålig sömn idag är stress, oro, arbetstider (skiftarbete) och barn.

Om du sover dåligt en natt

Om du sover dåligt en natt så prioriterar kroppen så att du sover mer av djupsömnen natten efter. Detta för att kompensera förra nattens sömn.

Sömnstörningar

För att du ska få diagnosen att du lider av sömnstörningar så krävs ganska hårda kriterier:

  • Du sover två timmar mindre varje natt än det du egentligen behöver (endast 4-5 timmars sömn per natt om du är vuxen)
  • Det tar 45 minuter eller längre tid för dig att somna
  • Du vaknar väldigt tidigt på morgonen och kan inte somna om
  • Du har haft en eller flera av ovanstående besvär minst tre dagar i veckan i mer än tre veckor
  • Du känner dig trött och du kan inte prestera

Stämmer detta in på dig bör du söka vård för dina sömnstörningar.

Behandling för en bättre sömn

Först och främst kan du försöka ändra dina sömnvanor. Så som att lägga dig på regelbundna tider, gå upp på samma tid (även på helger) och se till att det är mörkt, tyst och svalt i ditt sovrum.

Även motion, avslappning och att varva ner innan sänggående kan hjälpa. Undvik koffein, alkohol och att träna för tätt inpå sömnen.

Om detta inte hjälper dig kan du behöva professionell hjälp för att bli av med dina problem. Du kan då få avspänningsövningar, KBT och i vissa fall sömnmedel.

Sömnmedel ska endast användas under en kort period.

Vad tycker du? Kommentera eller starta en diskussion

Senaste Nytt

 
×