✕ Stäng

5 tips för att sova som en bebis

Sömnbesvär kan drabba de flesta under olika perioder i livet av olika anledningar. Psykisk ohälsa som stress, utbrändhet och depression kan ofta visa sig i sömnsvårigheter. Oavsett anledning kan vardagsrutiner och knep i hemmet hjälpa dig att få bättre sömnvanor.

1) Ljust under dagen    Sömnhormonet melatonin hjälper kroppen hålla en jämn dygnsrytm. Nivåerna av melatonin påverkas av hur mycket ljus som strömmar in igenom våra ögon och stiger när det är mörkt för att hjälpa oss somna. För att få en mer stabil dygnsrytm är det därför viktigt att få mycket dagsljus under dagen så att melatonin nivåerna stiger när det blir mörkt. Det kan räcka med att ta en kort promenad under dagen för att fylla på ljus-depåerna.

mobil-i-natten

Det är främst blått ljus från skärmar som påverkar sömnhormonet melatonin och gör det svårt att sova. 

2) Mörkt på natten   För att effekten av sömnhormonet melatonin ska slå in behöver det bli mörkt i din omgivning en stund innan du somnar. För mycket tid framför en läsplatta eller mobil i sängen kan därför störa utsöndringen av melatonin i kroppen. Det är främst blått ljus från skärmar som påverkar därför har nu flera mobiler och läsplattor en funktion för att ändra ljustonen i din skärm. Kika i dina inställningar för att ändra ljuset till varmare toner framåt kvällen.

3) Trötta ut kroppen   Det är lättare att somna om du är trött! Träning är därför ett bra sömnpiller just för att du tröttar ut kroppen. Men träning för nära inpå läggdags är inte att rekommendera. Precis efter träning kan du ha höga nivåer av adrenalin som håller dig vaken i ett par timmar.

4) Undvik ”social jetlag”   Dina duktiga vanor under veckan kan motverkas av förändrat beteende på helgen. Om du brukar stiga upp tidigt och lägga dig tidigt under veckan kan din kroppsklocka få en chock när du är uppe sent på helgen och vaknar efter lunch. Då kan du känna av en sorts jetlag när du måste upp tidigt igen nästa vecka.

5) Svalt i sovrummet   Temperaturen i rummet kan förbättra din sömn. Experter menar att lite kallare temperatur runt 17-19 grader är optimalt.

Fler nyheter

Senaste Nytt