Sömnproblem och sömnsvårigheter

Vuxna behöver 6-8 timmar sömn per natt. Sömnproblem beror ofta på tankar eller stress som gör att du har svårt att sova – insomnia. Sover du för lite hinner inte hjärnan och kroppen återhämta sig; du känner dig trött på morgonen, mår dåligt och fungerar sämre i vardagen. Är dina sömnsvårigheter återkommande kan du behöva hjälp.

Linda Nestor, Redaktör
Granskad av Annika Sörensen, Specialistläkare inom allmänmedicin
Senast uppdaterad 22 juni 2020

sömnproblem

Sömn är viktig för vår hälsa och mående. Under sömnen får hjärnan och kroppen återhämta sig. Kroppstemperaturen, pulsen, blodtrycket och stresshormonerna går ner. Musklerna får slappna av och immunförsvaret stärks. En god natts sömn gör att vi kan hantera stress och påfrestningar bättre. Att ligga sömnlös enstaka gånger är inget att oroa sig för, men är dina sömnproblem långvariga finns det risk för att utveckla diabetes, hjärt- kärlproblem, depression och utmattningssyndrom.

Tecken på sömnbrist

Hur pigg och hur du fungerar i vardagen är ett bra mått på om du får tillräckligt med sömn. Har du sömnbrist får du svårare att klara dina vardagssysslor, du blir glömsk och får svårt att koncentrera dig. När du är passiv vid till exempel tittar på tv, sitter i möte eller lyssnar på en föreläsning, kan du lättare somna till. Ett tecken på att du har legat sömnlös kan vara att dina känslor svänger mer mellan olika lägen. Du blir lättare arg, ledsen och irriterad jämfört med när du har fått tillräckligt med sömn.

Orsaker till sömnproblem

Vare sig du har svårt att somna in eller att du vaknar mitt i natten så kan dina sömnproblem bero på olika faktorer. Vanliga orsaker till sömnproblem är stress, oro, arbetstider (skiftarbete) och barn. Det kan också bero på ljud i omgivningen. Har du en partner som snarkar kan det vara svårt att somna eller att du vaknar mitt i natten.

Alkohol kan göra att du lättare somnar, men sömnen blir ytligare och du vaknar tidigare. Att koffein orsakar sömnsvårigheter är ingen överraskning. Undvik därför att dricka te eller kaffe innan läggdags.

Ålder är en faktor. Ju äldre du är, desto lättare blir du väckt.

Sjukdomar som ont i leder, kramp i benen eller andningssvårigheter påverkar negativt sömnen. Stroke, hjärtsvikt, depression, ångest, demens och Parkinsons sjukdom kan även påverka sömnen. Att ofta vakna mitt i natten för att kissa kan bero på prostataproblem.

Om du sover dåligt en natt

Om du sover dåligt en natt så prioriterar kroppen så att du sover mer av djupsömnen natten efter. Detta för att kompensera förra nattens sömn.

Diagnos – sömnstörningar

För att du ska få diagnosen att du lider av sömnstörningar så krävs ganska hårda kriterier:

  • Du sover två timmar mindre varje natt än det du egentligen behöver (endast 4-5 timmars sömn per natt om du är vuxen)
  • Det tar 45 minuter eller längre tid för dig att somna
  • Du vaknar väldigt tidigt på morgonen och kan inte somna om
  • Du har haft en eller flera av ovanstående besvär minst tre dagar i veckan i mer än tre veckor
  • Du känner dig trött och du kan inte prestera

Stämmer detta in på dig bör du söka vård för dina sömnstörningar.

Behandling för en bättre sömn

Först och främst kan du försöka ändra dina sömnvanor. Så som att lägga dig på regelbundna tider, gå upp på samma tid (även på helger) och se till att det är mörkt, tyst och svalt i ditt sovrum.

Även motion, avslappning och att varva ner innan sänggående kan hjälpa. Undvik koffein, alkohol och att träna för tätt inpå sömnen.

Om detta inte hjälper dig kan du behöva professionell hjälp för att bli av med dina problem. Du kan då få avspänningsövningar, KBT och i vissa fall sömnmedel som till exempel innehåller hormonet melatonin, som finns naturligt i kroppen.

Sömnmedel ska endast användas under en kort period.